Nooit gedacht

21 juni 2019 - Stege, Denemarken

Ja, het is me bekend dat er meer kans is op zon naarmate je richting evenaar gaat. Maar ik had toch nooit gedacht dat ik eens in mijn leven zou zeggen dat we voor de zon naar Denemarken zouden gaan reizen? En toch is het zo. En vanmorgen bleek maar weer eens dat het een goede keuze was. We zijn rond half tien van de camping in Zweden weg gereden en nog geen half uur later werd ons campertje weer gratis gewassen door moeder Natuur. Wat verwent dat mensje die camper toch zeg!

Rond twaalf uur zijn we de brug over de Sont al weer over en rijden we Denemarken binnen. Bright sunny day! Vooralsnog alleen maar snelweg en als we straks dichter bij ons doel komen, dan pakken we wel weer wat binnenwegen. Ons doel voor vandaag en ook voor de aankomende dagen is het eiland Møn. Ik ben in mijn leven diverse keren in dit land geweest, maar nooit op dit eiland. En het moet best mooi zijn. Ik weet nog dat mijn ouders hier vele jaren geleden wel eens zijn geweest en dat ze er heel enthousiast over waren. Vooral over de krijtrotsen. Bij zonnig weer moet dat echt een plaatje zijn. Nou, dat komt dan goed uit. De aankomende dagen belooft het hier goed weer te worden en we zitten nu op een camping op klein half uurtje afstand van Møns Klint, zoals de beroemde rotsen hier worden genoemd. Dat komt dus wel goed.

De campings hier op Møn zijn vrij divers. Die bij de Klint is een behoorlijk grote en luxe camping, met allerlei faciliteiten en activiteiten voor gezinnen met jonge kinderen. Willen wij dat? Neuh…

We hebben ook nog even gekeken op een camping in Harbølle. Mooi gelegen, dichtbij het strand, maar een plekje met uitzicht op het strand en de zee? Nee, dat ging niet voor ons. En bovendien, Harbølle ligt zo afgelegen van alles, dat we voor elke simpele boodschap als snel een klein half uur moeten rijden. En als we andere dingen willen zien nog verder.

Maakt dat dan uit als je er al een kleine 8000 kilometer op hebt zitten? Ja! Voor ons nu wel. De laatste dagen van deze reis willen we lekker ontspannen doorbrengen. We hebben veel kilometers gereden, zonder het idee te hebben gekregen dat we alleen maar aan het rijden zijn geweest. Alleen de eerste week, dat was ook zo gepland om kilometervreters te zijn. Maar vanaf de Noordkaap is dat anders geworden en heeft het ook anders gevoeld. Als we nu nog eens zo’n 250 kilometer per dag rijden is dat al veel te noemen. Maar Møn is niet zo groot en zoals we er nu over denken blijven we hier een nacht of vier. Als we dan ’s morgens na het ontbijt nog een tijd willen blijven zitten lezen, koffie drinken, een wandeling maken, een stadje bekijken, wat dan ook. Dan kan dat.

We zitten nu in het plaatsje Stege. Centraal gelegen op het eiland, dus een prima uitvalsbasis. En het is net een soort parkje in het stadje. Op loopafstand van het centrum, maar toch in alle rust. En als we willen, zijn we ook lopend binnen tien minuten aan zee. Lekker idee.

Vandaag geen foto’s op de blog, want die hebben we niet gemaakt. Is er gewoon niet van gekomen. Er volgen er in de aankomende dagen vast en zeker nog wat.

Weet je wat ik hier een Deen op de camping hoorde zeggen toen hij weg ging? “ Oant Møn”. Blijkt toch dat hij Petter Paulussen heet en dat hij gek is op het voorspellen van het weer…

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl