Donderdag 27 juni 2019;       Back home!

27 juni 2019 - Deventer, Nederland

Zoals in mijn verhaal gisteren al aangegeven, is het vandaag nog maar een relatief korte rit. We vertrekken tegen tien uur van de camping, stoppen rond half twaalf in de buurt van Rheine voor een sanitaire stop en een bakkie koffie en komen om kwart over twaalf Nederland weer binnen. Bijna precies 4 weken nadat we in omgekeerde richting Nederland verlieten, zijn we nu weer bijna thuis.

Tegen één uur komen we bij Deventer en aangezien we de camper vanmiddag nog van binnen en van buiten schoon moeten maken, rijden we eerst even door richting Apeldoorn. Daar zit een truckwash waar ze ook campers wassen. Daar is het in een goed half uur klaar en ziet de auto er weer spik en span uit. Geen lijken van insecten meer op de voorkant, geen stof en vuil van vier weken door Noord Europa meer op de auto. Dit resultaat had ik zelf met een tuinslang, water, zeep en spons nooit voor elkaar gekregen. En zeg nou zelf, als jij een camper zou huren, dan wil je toch ook geen smerig ding in ontvangst nemen als je weg wil gaan? Nou, dan is zo’n wasstraat een uitkomst. Kost een paar tientjes, maar het spaart me enorm veel tijd, energie en frustratie.

Tegen twee uur zijn we thuis. We eten even wat, de eerste buren zijn al weer op de hoogte van onze terugkeer en vervolgens beginnen we aan de volgende klussen. Camper leegpakken en van binnen schoonmaken, alles wat uit de camper komt en in huis gesleept is, opruimen of eerst wassen of schoonmaken. Al met al ook nog een energievretend karwei, maar klaar is ook maar klaar. Het moet toch gebeuren en dan is het maar goed dat we allebei zoiets hebben van ‘laten we het maar meteen doen’.

De camper kan vanmiddag nog ingeleverd worden bij de verhuurder en dat is fijn. Dan hebben we ook dat klaar en kunnen we vandaag vrijwel alles zover afronden en hebben we nog drie dagen voor ons die we naar eigen behoefte kunnen besteden. Vanzelfsprekend zal er nog wat familiebezoek worden afgelegd, maar we kunnen nog even bijkomen van de reis. Bijkomen? Maar we hebben toch net vier weken gereisd? Hoezo bijkomen? Hoe ontspannen ook, het is ook een stukje inspanning. Het rijden, het opdoen van nieuwe indrukken, het verkennen van andere omgeving, aan allerlei zaken denken die geregeld moeten worden, et cetera. Allemaal voor onze lol en ons eigen goede doel, namelijk met en van elkaar genieten. En dat is ook volop gelukt. Maar als je dan de camper inlevert en de verhuurder noemt je de recordhouder qua kilometers, dan geeft dat wellicht te denken. Ach, die 8844 kilometer, ja echt, achtduizendachthonderdvierenveertig kilometer hebben we in onze Burstner Nexxo afgelegd. Da’s een best stukkie. Maar met veel plezier. De verhuurder deed trouwens zijn best om ons meteen weer enthousiast te maken voor een volgende huurperiode. Hij heeft geweldige campers, maar voor volgend jaar staat er voor ons iets heel anders op het programma.

Onze reis was een hele mooie. Zoals eerder al aangegeven hebben we hele mooie stukken natuur gezien, hebben we prachtige oude delen van diverse grote steden gezien. We hebben grote inspanningen geleverd, we hebben minimale inspanningen gedaan, we hebben enorme relaxmomenten gehad, maar vóór alles is het toch weer een reis geweest waar we enorm van hebben kunnen genieten. En voorlopig zijn we niet van plan om daarmee te gaan stoppen. Want Carpe Diem is het vandaag en Carpe Diem zal het ook elke volgende dag zijn.

1. Bart:
    28 juni 2019
    Nou Marc en Marion
    Het was weer een genot om met jullie mee te reizen (lezen)😎.
    Fijn dat jullie weer heelhuids en zonder nare dingen te beleven ,
    weer veilig thuis en al die km wat een pleuris eind🤣🤣🤣🤣
    Zien jullie weer snel 😘😘😘