Røndje Møn; Miniatuurslot Liselund, Klintholm Havn en Nyord. En een bizar verhaal…

24 juni 2019 - Stege, Denemarken

Vandaag was onze laatste volledige dag op Møn. En die dag hebben we goed besteed. Het weer is nog steeds geweldig, dus niets staat ons in de weg om er volop van te genieten. Nou ja, bijna niets… Mijn hooikoorts is flink aan ouwehoeren en daar hou ik niet van, maar ik kan er weinig aan doen. Tabletten, neusspray en oogdruppels, alles wordt gebruikt, maar desondanks helpt het niet voldoende. Het lukt me de hele dag door om flink te snotteren, niesen. Het water loopt me af en toe de neus zo uit en na een niesbui ook uit de ogen. Ik creëer hier mijn eigen watervalletje…Gelukkig jeuken mijn ogen (nog) niet, want is voor mij een van de meest ellendige verschijnselen die bij mijn vorm van hooikoorts horen. Het is ontzettend vermoeiend zo. Hopelijk is het maar voor een dagje en zal het morgen beter zijn.

We laten ons niet tegenhouden om zoveel mogelijk van de dag te genieten. Het eerste doel op het programma van vandaag is miniatuurslot Liselund. Dat moet in een mooi park liggen, nog wat andere gebouwen erbij die de moeite van het bekijken waard zijn, mooie watertjes, een pad naar zee en dat alles op een niet al te groot oppervlak. Nou, ik kan je vertellen dat het de moeite waard is! Een prachtig park met een aantal vijvers er in waar je U tegen zegt, bomen die zo oud en prachtig gegroeid en vergroeid zijn, dat je je alleen maar kan afvragen hoe lang ze hier al staan. Een aantal gebouwen dat gewoonweg uitnodigt om er te gaan wonen, waterlelies in de vijver, schitterende reflecties in het water…Nog even een afdaling naar de zee, waarbij van tevoren wordt aangegeven dat dit op eigen risico is en er naast staat een megagroot kruis. ’t Is maar dat je het weet…

Na Liselund zijn we naar Klintholm Havn gereden. Zo’n tien kilometer verder. Je bent er zo, maar om heel eerlijk te zijn; je bent er ook zo weer weg. Wij tenminste wel. Dit was niet ons meest aansprekende bezoek. Een haventje, een aantal mooie boten, een behoorlijk aantal huisjes dat rondom de haven ligt en die je kan huren. Niet zo ons ding. Maar we hebben nog wel een paar bordjes gezien met leuke spreuken er op. En daar houden we wel van.

Vanaf dit haventje zijn we naar Nyord gereden. Dat is een klein eiland dat vanaf Stege gezien aan de overkant van het water ‘de Stege Bugt’ ligt. Het is vanaf Stege ongeveer twaalf kilometer. We moeten eerst naar Stege terug rijden om vervolgens richting Nyord te kunnen gaan. Een goed half uur later zijn we op het eiland. Via een eenbaansbrug kan je er komen en als je bij het dorpje Nyord komt, dan staat er een bord dat je niet verder mag rijden. Als bezoeker tenminste. Als bewoner mag je er met de auto, motor et cetera in. Als bezoeker mag je er lopend of fietsend in, anders niet. Dat wisten we van tevoren al vanuit de informatie. Ons werd geschetst dat je hier in Nyord als het ware terug in de tijd geworpen zou worden. Het zou een soort openlucht museum zijn. Nou nou, er staan inderdaad behoorlijk oude huizen, het oogt allemaal niet hypermodern, maar om nu te spreken van een openlucht museum…. Nee, als we het daar over hebben, dan zou je mijns inziens naar Århus moeten rijden om daar Den Gamle By te bezoeken. Dat vind ik een openlucht museum. Maar ja, dat is dan ook een toeristische attractie waarvoor je entreegeld moet betalen. En Nyord is ‘gewoon’ een dorpje. Verwachtingen te hoog gespannen Hulzebos? Denk het wel.

Vanaf Nyord zijn we terug gereden naar Stege. We hebben nog even wat boodschappen gedaan, getankt en daarna zijn we weer terug gegaan naar de camping. Inmiddels beginnen we te merken dat het iets drukker aan het worden is. Meer en meer wordt de camping op diverse plaatsen bezet. Campers, caravans, tenten, van alles. Wij staan hier aankomende nacht voor het laatst. We gaan morgen richting Duitsland en zijn daar dan nog twee nachten, zodat we donderdag niet ver meer hoeven te rijden naar huis. En we dus alle tijd hebben om de camper weer goed schoon te maken. Want dat is echt wel nodig. De binnenkant is dik in orde, maar aan de buitenkant kan hij wel een flinke wasbeurt gebruiken.

Overigens hoorden we van Jenny, de vrouw die hier op de camping van alles regelt, nog een bizar verhaal. De camping is verbonden aan een hotel hier in Stege. In dat hotel is afgelopen weekend een familiefeest geweest en een van de gasten schijnt behoorlijk dronken te zijn geweest. Nu is dat op zich niet bizar, maar het feit dat hij uit een raam gevallen is en nu in coma in een ziekenhuis ligt… Het hele feest is meteen afgelast, het hotel is tijdelijk gesloten, andere gasten zijn naar andere onderkomens verwezen, inspectie volgt, emotioneel moet er van alles worden verwerkt. Zo zie je maar dat drank heel wat kapot kan maken. En niet alleen voor degene die drinkt…